De la UAB a una consultora líder: Lidia Carulla ens explica el seu recorregut en la comunicació corporativa
L’exalumna del Grau en Comunicació de les Organitzacions de la UAB, Lidia Carulla, comparteix la seva experiència acadèmica i professional després d’acabar la seva etapa universitària i passar pel programa Young Talent de Llorente y Cuenca.

Carulla ens parla sobre les seves pors i motivacions abans d’endinsar-se en el món professional, destacant la importància de l’autonomia, la planificació, el treball en equip i l’estratègia comunicativa com a conceptes clau en la seva trajectòria.
1. Què et va impulsar a estudiar Comunicació de les Organitzacions a la UAB?
Estudiar Comunicació de les Organitzacions no va ser una decisió fàcil. Quan vaig acabar el batxillerat, em sentia molt perduda i no sabia cap a quin àmbit de les ciències socials encaminar-me. El món de la publicitat em cridava l’atenció, però no tenia clar si realment encaixava amb mi. Investigant totes les opcions disponibles, gairebé per casualitat, vaig topar amb el grau en Comunicació de les Organitzacions. Era un grau nou, del qual mai havia sentit a parlar, així que vaig decidir informar-me. El que em va cridar més l’atenció va ser la seva amplitud i la diversitat de branques de la comunicació que abasta. Aquesta versatilitat em va fer veure que era una opció amb moltes sortides i que em permetria descobrir quin camí dins del sector de la comunicació encaixava millor amb els meus interessos. Avui dia, estic convençuda que vaig prendre una decisió molt encertada. La carrera va superar les meves expectatives inicials i em va permetre aprendre i gaudir de la comunicació durant quatre anys meravellosos.
2. Quines habilitats o aprenentatges creus que has desenvolupat al llarg de la teva carrera universitària?
Al llarg dels anys a la universitat, vaig adquirir coneixements essencials sobre el sector de la comunicació, però sobretot vaig desenvolupar habilitats que van més enllà de la teoria i que considero fonamentals per al món laboral. Una de les més importants va ser l'autonomia. Aprendre a organitzar-me, gestionar el temps i prendre decisions per mi mateixa ha estat clau per superar els reptes acadèmics i professionals. Alhora, també vaig aprendre a treballar en equip, una competència imprescindible en el sector de la comunicació. Gràcies als projectes en grup, vaig poder fer un primer tastet de com es treballa avui en dia en aquest àmbit, on la col·laboració i l’adaptabilitat són essencials. Entrant més en detall, considero que la carrera m’ha proporcionat una base sòlida en estratègia, planificació i gestió de la comunicació, cosa que m’ha permès entendre com les organitzacions construeixen la seva identitat i transmeten els seus valors als diferents públics. Aquesta formació no només m’ha preparat acadèmicament, sinó que també m’ha donat la confiança per afrontar nous reptes professionals amb una visió més àmplia i crítica.
3. Com vas conèixer el programa Young Talent i per què vas decidir apuntar-t’hi?
Quan vaig acabar la carrera i vaig finalitzar les pràctiques curriculars, em vaig sentir una mica perduda i amb la urgència de trobar feina. Recordo perfectament aquella sensació de pressió, però també de por, ja que sabia que era el moment d’afrontar-me al món laboral, però em sentia molt petita davant de tot el que suposava. Rebent ofertes, vaig topar-me amb l’oportunitat del programa Young Talent a Llorente y Cuenca. Aquesta consultora sempre havia estat un referent per a mi, així que no vaig dubtar a aplicar-hi. El programa em va convèncer perquè creia que era la millor manera de fer un primer contacte professional real, mentre continuava aprenent i formant-me en un entorn referent dins del sector de la comunicació.
4. Com va ser el procés d’entrar a l’equip de Llorente y Cuenca a través del programa Young Talent?
El procés per entrar a Llorente y Cuenca va consistir en una sèrie d’entrevistes individuals, seguides d’entrevistes amb membres de l’equip. A més, vaig haver de superar una prova d’accés que valorava tant els meus coneixements com la meva capacitat per resoldre situacions reals del sector.
5. Quines habilitats o coneixements adquirits durant la carrera t’han sigut més útils per dur a terme la teva feina actual?
Personalment, considero que l’autonomia i la gestió del temps han estat clau per organitzar projectes i complir terminis. També el treball en equip, fonamental per coordinar-me amb altres professionals. A nivell tècnic, la formació en estratègia i planificació de la comunicació m’ha permès estructurar campanyes de manera efectiva. A més, els coneixements en eines digitals i xarxes socials són essencials en el meu dia a dia. Tot això m’ha ajudat a afrontar els reptes professionals amb una visió analítica i resolutiva.
6. Quins obstacles has trobat en la teva carrera professional i com creus que la universitat i el programa Youth Talent t’han preparat per superar-los?
La universitat em va proporcionar una base sòlida de coneixements i habilitats, però el pas al món laboral sempre implica nous reptes. Un dels principals obstacles que vaig trobar va ser l’adaptació a un entorn professional real, on cal prendre decisions ràpides i gestionar projectes amb més autonomia i responsabilitat. En aquest sentit, la universitat em va ajudar a desenvolupar aquesta capacitat d’adaptació, especialment a través del treball en equip i dels diferents projectes pràctics realitzats. D'altra banda, el programa Young Talent va ser una gran oportunitat per posar en pràctica aquests aprenentatges en un context real. Em va permetre entendre millor les dinàmiques del sector, establir contactes professionals i guanyar seguretat en les meves capacitats. Gràcies a aquesta experiència, estic aprenent a afrontar els desafiaments amb més confiança i a veure cada obstacle com una oportunitat per continuar creixent.
7. Quins consells donaries als estudiants que actualment estan estudiant el grau de Comunicació de les Organitzacions perquè aprofitin bé la seva etapa universitària i trobin bones oportunitats laborals?
Els meus principals consells serien que aprofitin al màxim els coneixements, recursos i oportunitats que els ofereix la carrera i que s'endinsin en les matèries que més els interessi. D’aquesta manera, les assignatures que més els agradin són les que els donaran pistes sobre quina branca de la comunicació volen explorar professionalment. D’altra banda, els recomanaria estar sempre actualitzats i cuidar la seva presència a xarxes professionals com LinkedIn. Això els permetrà conèixer millor el món laboral i establir contactes valuosos. També és important que siguin molt curiosos i que es facin moltes preguntes; això els ajudarà a enriquir-se de les experiències d’altres i a descobrir més opcions professionals. El que ara veuen com un horitzó llunyà pot fer-se realitat abans del que s'imaginen. El temps passa de pressa, i quan s’adonin, el món laboral ja els estarà esperant.