Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Facultat deCiències de la Comunicació

Els alumnes de la Facultat Marc Usón i Raúl Pernias guanyen la plata als Premis JCDecaux 2025

10 març 2025
Compartir a Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Marc Usón i Raúl Pernias, alumnes del Grau de Publicitat i Relacions Públiques de la UAB, han guanyat la plata en la categoria “Nous Talents” dels Premis JCDecaux 2025 amb la seva campanya “Un caprichito diferente”.

imatge premis JCDecaux 2025
Marc Usón (esquerra) i Raúl Pernias (dreta)

El reconegut certamen va néixer fa 22 anys amb l’objectiu d’impulsar i posar en valor el talent i la creativitat de professionals i estudiants en l’àmbit de la publicitat exterior. Cada any es reconeixen les campanyes més originals i emocionals, celebrant l’excel·lència en el sector exterior, potenciant el desenvolupament professional dels participants, visibilitzant i reconeixent el seu esforç i finalment, promovent els seus estímuls per donar pas a nous talents.

Els estudiants ens expliquen les seves motivacions i aspiracions i ens detallen com van acabar guanyant uns premis tan reconeguts gràcies al seu innovador projecte.

1. Què us va impulsar a estudiar la carrera de Publicitat i Relacions Públiques?

 Raúl: En el meu cas, vaig decidir estudiar aquesta carrera per una barreja d’opcions que m’interessaven com ADE, Dret, Màrqueting o Publicitat. El que em va fer decidir, va ser per un costat, el fet que m’agradava la part empresarial i volia conèixer més, però sobretot la part artística que porto a dins, la qual no volia renunciar a treballar la resta de la meva vida a algun lloc que no fos no creatiu. Això sí, en un principi no vaig entrar a la UAB per qüestió de nota i vaig haver de començar el primer any a la UdG, a Girona. Al cap d’un any, tant el Marc com jo vam coincidir i vam fer el trasllat d’expedient a l’Autònoma.

Marc: En el meu cas, d'ençà que vaig informar-me de la carrera i les seves sortides, automàticament em vaig imaginar formant part d’un equip creatiu en un futur. Així doncs, el fet d’endinsar-me en la gestió creativa que cada marca necessita de forma específica em va cridar l’atenció des del primer moment, ja que permet ajudar els altres, mitjançant la creativitat i la imaginació.

2. Com vau conèixer els Premis JCDecaux i per què vau decidir presentar-vos?

Vam conèixer aquests premis gràcies a la carrera; de tant en tant escoltàvem quelcom relacionat amb els premis JCDecaux per a estudiants. Sabíem que existien premis com el Drac Novell, però els premis JCDecaux no els teníem tan presents.

No va ser fins que a l’assignatura de Projectes en Publicitat i RRRP de 3r ens van comentar que estaven obertes les convocatòries i vam decidir presentar-nos. Tot i que ens van recalcar que la participació en el concurs, no formaria part de l’assignatura i que la inscripció s’havia de fer per vocació, cosa que no ens faltava, vam decidir apuntar-nos sense dubtar-ho.

3. En què consisteix la vostra proposta guanyadora? Quin va ser el procés creatiu darrere d’ella?

El brief de JCDecaux presentava a Unicef com anunciant. La marca volia arribar a un públic jove perquè s’involucressin en fer donatius a la marca tot i la dificultat d’aquests per contribuir de forma econòmica. Tenint això en compte, vam considerar les barreres i necessitats dels joves fins que vam trobar el nostre concepte: ‘Un caprichito diferente’.

El concepte es fonamenta en entendre als joves i les seves dificultats econòmiques per a donar diners. No obstant això, sabíem que sí que disposen d’un marge suficient que els permet comprar-se petits capricis al llarg del seu dia a dia, com per exemple un cafè de màquina o una palmera de xocolata a falta de trenta minuts per dinar (coses innecessàries). Així doncs, vam apostar per crear aquest concepte i vam explicar com un caprici pot significar molt més que satisfer una necessitat de poc valor i utilitat per a un mateix.

En aquest sentit, érem conscients que Unicef ajuda amb l’educació, amb productes alimentaris i medicines. Per aquest motiu, vam decidir convertir aquests serveis que l'ONG ofereix, en productes que es podrien comprar a qualsevol vending.

4. Com us vau inspirar per crear la campanya guanyadora?

La clau va ser entendre el target i tenir clar que no podíem demanar als joves que assumissin una despesa extra de les que ja tenen en el seu dia a dia. D’aquesta forma, sabíem que la nostra oportunitat implicava aconseguir que els diners que el target destinava a alguna de les seves despeses prescindibles, fossin destinats a Unicef. Tenint això en compte, era necessari trobar una despesa real i, al mateix temps, innecessària.

5. Quins van ser els principals reptes que vau trobar durant el procés de creació i com els vau superar?

El principal repte al qual ens vam haver d’enfrontar va ser el temps. Quan vam participar al concurs, ens trobàvem en un punt de les nostres vides on estàvem fent la transició de l’era estudiantil a l’era professional, cosa que implica tenir algunes dificultats per fer coincidir en els nostres horaris. Així doncs, trobar temps material per fer un projecte com aquest va ser molt complicat, tenint en compte que els dos estàvem de pràctiques i amb avaluacions actives de diferents assignatures.

Pel que fa al procés de creació, després de l’anàlisi del brief i després de saber què havíem de buscar, vam pensar en idees que després vam posar en comú. A continuació, ens vam dedicar a fer una pluja d’idees fins a treure’n la definitiva. Tan bon punt vam trobar la idea i el concepte que s’ajustava al nostre interès, vam dedicar-nos a produir totes les baixades de la campanya en qüestió de tres dies.

6. Com valoreu la importància de la publicitat exterior en l’era digital? Cap a on creieu que estan anant les tendències en comunicació?

Des del nostre punt de vista, la publicitat exterior està tenint un gran potencial en el panorama comunicatiu actual. Tanmateix, després d’haver tingut l’oportunitat d’assistir a la gala a Madrid, l'interès que teníem per la publicitat exterior i el potencial que li atribuíem va augmentar considerablement. Així doncs, creiem que les noves tecnologies com la ja tan present IA permetrà a les marques i a les agències beneficiar-se de dades en temps reals, que a la vegada permetran personalitzar cada cop més els continguts que es mostren als usuaris. D’aquesta manera, aquest fet permetrà a les agències oferir creativitats adaptades a aquestes eines, les quals puguin destacar entre la sobresaturació actual de continguts. En definitiva, creiem que la publicitat exterior encara té molt a dir.

7. Si poguéssiu donar un consell a altres estudiants de publicitat que volen destacar en el sector, què els diríeu?

Raúl: El meu consell i el qual he après durant tota la carrera és que s’ha de ser com el Harry Potter. Sona estrany, però em refereixo al fet que en aquesta saga el que es veia del protagonista és el que feia més enllà d’aprovar exàmens i fer projectes. Portant-ho al nostre cas, crec que ens hem de preocupar en aprovar i passar les assignatures, però sobretot, hem d’anar més enllà, en el fet de provar de fer coses externes a la universitat, a presentar-se a concursos, a tenir projectes, a parlar amb professors, a deixar empremta d’alguna forma. El meu consell és aquest, anar més enllà del que és la carrera i tenir el coratge de sobresortir-se del camí en línia recta que fa tothom.

Marc: Personalment, la meva recomanació segueix la línia que comenta en Raúl. El nostre sector es basa en la curiositat i la insistència; tenir ganes i plantejar idees o propostes constantment. D’aquesta forma, aquesta curiositat i insistència es poden nodrir en un grau més alt, buscant i interessar-te per oportunitats que estan més enllà del dia a dia. De la mateixa manera, formem part d’un dels sectors en què més pots aprendre i créixer de persones que tenen experiència. Tenint això en compte, és molt recomanable preguntar curiositats i resoldre dubtes amb aquells docents que tenen un perfil similar al que aspires en un futur.

Dins de