Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat

L'evolució de les plataformes de streaming: el cas de Rakuten TV s'explica a la Facultat

12 març 2025
Compartir a Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El passat dimarts 11 de març, els i les estudiants de Comunicació Audiovisual van gaudir d'una masterclass amb Rakuten TV, on van poder conèixer l'evolució del streaming i els models de negoci emergents. Júlia Maruny i Kilian Recasens, professionals de la plataforma, van compartir els secrets per liderar el sector a Europa.

Rakuten

La masterclass, organitzada pel Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat, va comptar amb la presència de dos ponents destacats de Rakuten TV: Júlia Maruny, Cap de Continguts, i Kilian Recasens, Responsable de Recursos Humans.

Els ponents van explicar com Rakuten TV s'ha posicionat com a líder en el mercat de streaming a Europa, destacant pel seu model de negoci basat en models com AVOD (Advertising Video on Demand), TVOD (Transactional Video on Demand) i FAST (Free Ad-supported Streaming TV). Aquestes plataformes no es basen en subscripcions com altres grans competidors (Netflix, Prime Video), sinó que aposten per altres línies de negoci per adaptar-se a les necessitats del mercat.

Rakuten TV es va presentar com una empresa tecnològica amb seu a Barcelona, amb una visió clara de liderar el sector del contingut il·limitat personalitzat per als usuaris. A través de diferents models de monetització (TVOD, SVOD, AVOD i FAST), Rakuten ha aconseguit liderar l’streaming europeu, però encara treballa per augmentar l'ús de la plataforma.

El contingut es gestiona mitjançant un procés estructurat que va des de la selecció de distribuïdors fins a l’adquisició i negociació de drets, passant per la paperassa legal i la coordinació amb els equips interns. L'ARPU (Average Revenue per User) és un dels indicadors clau per mesurar l'èxit de les accions.

A més, els ponents van explicar com els models AVOD i FAST, són tendència en el mercat. Defensen com el millor de les plataformes de streaming és la flexibilitat per veure contingut a qualsevol hora, des de qualsevol dispositiu i en qualsevol lloc, una característica que atreu cada cop més usuaris i que ha anat desbancant la televisió tradicional.

Per últim, van insistir en la necessitat d’enviar-los els currículums quan obrin ofertes de feina. Volen captar talent en el sector de la comunicació audiovisual i van recordar que ja han passat dos ex-alumnes del grau de comunicació audiovisual de la UAB per l’empresa i que en el futur n’esperen mé

Amb aquesta masterclass, els estudiants de Comunicació Audiovisual van poder conèixer de primera mà com funciona el món del streaming i com es gestiona el contingut en una de les plataformes líders d’Europa.

Dins de