Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Ciències de la Computació

Art i ciència: neix la Càtedra ENIA UAB-Cruïlla

02 des. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB i el Festival Cruïlla s’uneixen per portar intel·ligència artificial innovadora, ètica i sostenible als espectacles artístics

Càtedra ENIA UAB-Cruïlla

El 16 d'octubre a la Sala de Revistes de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona es va presentar la Càtedra ENIA UAB-Cruïlla d’Intel·ligència Artificial en Música i Arts, que donarà suport a la recerca i experimentació de solucions d’intel·ligència artificial (IA) amb una forta voluntat de transferència a l'ecosistema de les indústries culturals. L'acte de presentació es trobava en el marc de la Jornada sobre Música, Esdeveniments Culturals i Noves Tecnologies de la Setmana de la Innovació de la UAB, que es celebra del 14 al 18 d’octubre.

L'acte ha comptat amb la presència del rector de la Universitat Autònoma de Barcelona, Javier Lafuente, el director executiu de Barcelona Events Musicals (Festival Cruïlla), Jordi Herreruela, Fernando Vilariño, director científic de la Càtedra i els representants de les organitzacions col·laboradores: Barcelona Music Lab, la fundació Eurecat i la Fundació Èpica La Fura dels Baus.

La Càtedra ENIA UAB-Cruïlla pretén impulsar una massa crítica d’investigadors en IA en l’àmbit de les arts que hi treballi des de tres perspectives: una centrada en la IA com a eina generativa de continguts (AI-CREATE), una altra per a desenvolupar eines rellevants per als creadors (AI-SUPPORT) i una tercera que explori la IA per al desenvolupament de l’ecosistema de les indústries culturals i creatives (AI-EXPERIENCE).

L'acte va estar presentat per Fernando Vilariño, director adjunt del CVC i director científic de la Càtedra, que va destacar els punts forts de la iniciativa i la seva voluntat de transferència a l'ecosistema de les indústries culturals. Tot seguit, Javier Lafuente, rector de la UAB, va remarcar el potencial de la universitat i el campus de la UAB pel seu funcionament similar a una gran ciutat i la seva constant aposta per la innovació. Jordi Herreruela, promotor del Festival Cruïlla ha mostrat la perspectiva de la Càtedra com un espai compartit on portar la IA innovadora als espectacles artístics.

Després de la presentació oficial, el director de la Càtedra, el Dr. Fernando Vilariño, ha  explicat deu exemples de línies de treball representatives que tindran el suport de la Càtedra. Aquests exemples inclouen, entre d’altres: models d’intel·ligència artificial generativa d’imatges artístiques, rèpliques digitals per a l’entrenament de cotxes autònoms, eines de suport a la interpretació de partitures musicals i sistemes d’interacció amb el públic en temps real.

Per part del Centre de Visió per Computador:
¿¿ Antonio M. López va presentar el projecte CARLA, el simulador de codi obert en conducció autònoma
¿¿ Alicia Fornés va plantejar la complexitat de la transcripció de partitures musicals antigues
¿¿ C. Alejandro Parraga va explicar sobre models per a poder calcular si una imatge és aestetica o és ugly
¿¿ Javier Vázquez-Corral va plantejar idees sobre com utilitzar propietats d'alt nivell com ara el color naming en la millora d'imatges
¿¿ Alexandra Gómez va exposar sobre com afegir més control sobre el procés de generació d'imatges

 

Sobre la Càtedra

La coordinació científica i direcció de la càtedra és a càrrec del Dr. Fernando Vilariño, professor titular del Departament de Ciències de la Computació de la UAB i director associat del CVC, on coordina el Grup de recerca d’Aprenentatge Automàtic Quàntic (QML-CVC). Hi participaran vint-i-dos personal investigador de la UAB, el CVC i l’IIIA-CSIC, que treballaran juntament amb l’equip del Barcelona Events Musicals. Altres institucions referents en recerca i innovació en l’àmbit de les arts que hi col·laboraran són Barcelona Music Lab, la Fundació Eurecat i la Fundació Èpica La Fura dels Baus.

Des de la Càtedra es promouran activitats de recerca predoctoral i postdoctoral en àmbits tècnics, com la informàtica, la física o les matemàtiques; també lligadea a les arts i les humanitats, com ara la música, les arts clàssiques i digitals i, la recerca aplicada en reptes de la indústria. Una tendència serà la connexió de la indústria, l'emprenedoria i el vincle artistes-científics.

La ciutadania també estarà convidada a formar part de la Càtedra en la transferència de les solucions desenvolupades als esdeveniments en viu. Com mencionava Jordi Herreruela, promotor del Festival Cruïlla, els festivals reuneixen un alt nombre d'assistents fet que propicia la creació de ciutats amb un cicle de vida específic, ideals per a plantejar reptes a la IA. Aquest enfocament experimental centrat en els ciutadans es realitzarà en col·laboració amb els municipis catalans i amb el suport de l’Observatori d’Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya (OEIAC) i permetrà estudiar el paper del campus universitari i dels esdeveniments artístics com a laboratoris vius de propostes d’IA

La Càtedra ha estat concedida pel Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital en el marc de la Estratègia Nacional d’Intel·ligència Artificial (ENIA). És una iniciativa publicoprivada dotada amb 800.000 €, dels quals 600.000 € són aportats pel Ministeri i 200.000 €, per Barcelona Events Musicals, i tindrà una durada inicial de 3 anys.

 

Dins de