Comissió Assessora de Ciència Oberta
Constitució
La Comissió de Recerca, Transferència i Innovació en la seva reunió del 23 de maig de 2024 va aprovar la creació d’una Comissió Assessora de Ciència Oberta per donar compliment a l’estratègia de ciència oberta aprovada pel Consell de Govern en la reunió del 29 de gener de 2024 i, la supressió de la Comissió d’Accés Obert creada al 2013 per donar compliment a la Política institucional d’accés obert de la UAB ja que havia quedat superada pel marc legal, els requeriments dels organismes finançadors i les polítiques de ciència oberta que engloben no només l’accés obert sinó tots els eixos de la ciència oberta.
Comissió Assessora de Ciència Oberta
La Composició de la Comissió Assessora de Ciència Oberta és la següent:
a) Els vicerectors o vicerectores que tinguin assignades les competències en matèria de Recerca, Innovació o Transferència. D’entre ells, el vicerector o vicerectora competent en matèria de ciència oberta ocuparà el càrrec de president o presidenta.
b) El vicegerent o vicegerenta de Recerca.
c) El/la Cap de Gabinet de Projectes Institucionals o la persona que el Rector/a designi per a aquestes funcions.
d) El director o directora del Servei de Biblioteques que ocupa el càrrec de secretari o secretària.
e) El director o directora del Comitè d’Ètica en la Recerca.
f) El director o directora del Servei de Publicacions.
g) El delegat del rector o rectora en polítiques de Tecnologies de la informació i de la Comunicació, o en qui delegui.
h) Sis membres del personal acadèmic de diferents àmbits.
Són funcions de la Comissió Assessora de Ciència Oberta:
a) Impulsar l’estratègia de la ciència oberta a la UAB i vetllar per l’acompliment dels seus compromisos, alineant-se amb el plans estratègics existents en ciència oberta en l’àmbit català, estatal i europeu.
b) Proposar el Pla d’actuacions en matèria de ciència oberta d’acord amb els compromisos de la UAB, la legislació vigent, els requeriments de les agències finançadores i avaluadores de la recerca i les tendències i/o directrius dels organismes impulsors de la ciència oberta a nivell mundial.
c) Avaluar i fer seguiment del Pla d’actuacions en matèria de ciència oberta.
d) Informar a la Comissió de Recerca, Transferència i Innovació de la UAB de les accions que es duen a terme en el Pla d’actuacions així com sotmetre a la seva aprovació les polítiques per fomentar i promoure les pràctiques de ciència oberta a la universitat.
e) Assessorar en matèria de ciència oberta a altres àmbits de la Universitat que ho requereixin.
f) Informar i assessorar a la Comissió de Recerca, Transferència i Innovació sobre l’impacte de la ciència oberta en els projectes de recerca.
g) Promoure l’encàrrec, si escau, d’informes per avaluar el grau d'implementació dels diferents eixos de la ciència oberta a la UAB.
h) Fer propostes i recomanacions sobre mesures per promoure la ciència oberta 0entre el personal de la UAB.
i) Sensibilitzar i impartir formació, mitjançant tallers, seminaris i sessions formatives per a conscienciar la comunitat universitària sobre els principis i beneficis de la ciència oberta.
j) Assumir altres funcions que la Comissió de Recerca, Transferència i Innovació, o la competent en matèria de ciència oberta, de la UAB li pugui delegar.
El Règim intern de funcionament de la Comissió Assessora de Ciència Oberta (Acord de la Comissió de Recerca, Transferència i Innovació de 23 de maig de 2024) defineix la Comissió i n’estableix les funcions i el funcionament.
El Pla d’Actuacions és el full de ruta de la Comissió on es detallen aquelles accions per portar a terme a la UAB que promouen la ciència oberta.
A continuació us destaquem algunes de les accions assolides per la Comissió d’Accés Obert (2013-2024):
- Desplegament de la Política institucional d’accés obert de la Universitat Autònoma de Barcelona.
- Redacció i aprovació de la Política institucional d'accés obert per a les dades de recerca de la Universitat Autònoma de Barcelona.
- Signatura de la Declaració de Berlín.
- Incorporació d’ORCID.
- Elaboració del document: Llicències Creatives Commons recomanades a la UAB.
- Difusió de revistes i monografies científiques de la UAB en obert.
- Connexió del DDD amb l’eina de producció de recerca de la UAB (EGRETA).
- Establiment del procediment d’autoarxiu per incorporar documents al DDD que no poden arribar des d’EGRETA (recursos docents…).
- Creació d’un web informatiu sobre Propietat Intel·lectual i Accés Obert per als membres de la comunitat universitària.
- Organització d'actes durant la Setmana de l'Accés Obert i la Setmana de l'Educació Oberta.
- Organització i gestió del finançament per a publicar en accés obert.
Enllaç a documents dins l’àmbit UAB:
- Règim intern de funcionament de la Comissió Assessora de Ciència Oberta (Acord de la Comissió de Recerca, Transferència i Innovació de 23 de maig de 2024).
- Política Institucional d’Accés Obert a la Universitat Autònoma de Barcelona aprovada per acords de la Comissió d’Investigació, núm. 14/2012, de 16 de febrer i del Consell de Govern, núm. 46/2012, de 25 d’abril. Última modificació aprovada pel Consell de Govern el desembre de 2022.
- Política institucional d'accés obert per a les dades de recerca de la Universitat Autònoma de Barcelona redactada per la Comissió d’Accés Obert i aprovada pel Consell de Govern el dia 11 de març de 2020. Última modificació aprovada pel Consell de Govern el desembre de 2022.
- Llicències Creative Commons recomanades a la UAB aprovades per la Comissió d’Accés Obert de la UAB, en la reunió del 20 de gener de 2015. Última revisió aprovada el novembre de 2022.
- Reglament del Dipòsit Digital de Documents de la UAB. Acord del Consell de Govern de 25 d’abril de 2012.
- Codi ORCID.