Responsabilitats
El rector o rectora és responsable últim en matèria de bioseguretat i l'exerceix mitjançant la delegació en la línia d’autoritat establerta i, més concretament, en els càrrecs de vicerector/a i vicegerent/a d’Investigació, en les direccions de departaments i d’instituts, en el personal docent i investigador, en les persones supervisores i, en darrera instància, en cadascuna de les persones treballadores i de l'alumnat de la nostra universitat.
El personal que pot estar implicat en activitats de bioseguretat i les seves funcions i responsabilitats específiques es detallen a continuació:
Responsabilitats
El personal investigador principal (IP) de cada projecte o línia de recerca és responsable de la seguretat i la salut de tot el personal que intervé en el seu projecte.
Les responsabilitats específiques del personal IP són les següents:
- Avaluar prèviament els riscos biològics derivats del projecte de recerca o procediment experimental proposat i aplicar les mesures preventives adients.
- Assegurar la formació adequada de tot el personal associat al projecte o procediment experimental.
- Presentar la notificació d’instal·lacions i activitats de recerca que impliquin l’ús d’organismes modificats genèticament o patògens naturals.
- Investigar i informar de qualsevol problema significatiu que afecti l’operativitat i la implantació de les pràctiques i els procediments de bioseguretat.
- Complir les especificacions contingudes a la normativa legal i interna i fer-les complir.
- Atendre qualsevol instrucció donada pel CBS.
El personal supervisor, com a principal responsable de la instal·lació, té l’autoritat i el suport necessari per avaluar els riscos, establir polítiques i procediments de seguretat, assegurar la formació adequada del personal investigador i el manteniment correcte de la instal·lació i dels equips.
Les responsabilitats específiques són les següents:
- Comunicar al CBS les sol·licituds d’autorització d’instal·lació confinada per treballar amb agents biològics i assegurar-se que l’investigador principal (IP) ha fet els tràmits necessaris per a dur a terme l’activitat que sol·licita.
- Elaborar i implantar el manual i els procediments generals de bioseguretat de la instal·lació.
- Assegurar la integritat de la contenció física (per ex. cabina de seguretat biològica, autoclau, filtres HEPA, etc.) i biològica (per ex. l’autenticitat de les característiques fenotípiques i genotípiques del material biològic, etc.).
- Definir les condicions d’entrada i sortida de la instal·lació.
- Assumir les funcions de direcció del pla d’autoprotecció específic de la instal·lació.
- Custodiar i tenir a disposició de les autoritats tota aquella documentació que sigui legalment exigible i tècnicament necessària perquè la instal·lació funcioni correctament.
- Complir les especificacions contingudes a la normativa legal i interna aplicable i fer-les complir.
- Atendre qualsevol instrucció donada pel CBS.
L'assessor/a de bioseguretat és responsable d’assessorar pel que fa a la manipulació dels agents biològics i de dur a terme la gestió general del programa de bioseguretat de la UAB.
Les responsabilitats específiques són les següents:
- Facilitar al CBS la documentació i la informació tècnica necessària perquè aquest desenvolupi correctament les competències que té assignades.
- Fer la interlocució entre el personal docent i investigador, el CBS i les administracions competents en la matèria.
- Dur a terme una primera revisió i avaluació de la informació tramesa al CBS.
- Rebre, processar i distribuir tota la documentació pròpia del CBS.
- Assessorar el personal docent i investigador en les notificacions requerides per l’autoritat competent en matèria d’instal·lacions i ús d’organismes patògens i/o genèticament modificats.
- Proporcionar assessorament i formar en matèria de bioseguretat (ex. desinfecció i/o esterilització, manipulació de materials i eliminació de residus biològics, equipament de bioseguretat, emergències biològiques, etc.).
- Col·laborar en el disseny de les instal·lacions de biocontenció, com també la supervisió del seu manteniment i ús.
- Elaborar manuals, guies i procediments generals per al treball amb agents biològics i residus bioperillosos.
- Definir i supervisar un programa de qualificació de les cabines de seguretat biològica i altres equips considerats de bioseguretat.
- Elaborar plans d’emergència per a vessaments biològics i contaminació personal.
- Investigar els accidents/incidents que es puguin produir i fer les recomanacions adients en quant a mesures preventives.
- Revisar i inspeccionar aquelles instal·lacions on es treballi amb agents bioperillosos.
- Coordinar-se amb el Servei Mèdic per tal de dur a terme la vigilància mèdica adient.
- Coordinar-se amb els assessors de bioseguretat d’altres instal·lacions dins del campus de les quals la UAB no tingui la titularitat.
- Assumir les funcions pròpies de la Secretaria del CBS per designació d’aquest.
- Les pròpies derivades del lloc de treball i d’altres definides al Manual de bioseguretat de la UAB o que li assigni el CBS.
Les responsabilitats específiques del personal tècnic són les següents:
- Seguir els procediments i les bones pràctiques establerts per la UAB, el Supervisor/a de la instal·lació o de l’investigador/a principal.
- Conèixer els procediments de funcionament del laboratori, els perills potencials de l’agent o material biològic que s’hi utilitza i les mesures preventives a aplicar.
- Rebre la formació requerida i demostrar les habilitats necessàries per a treballar amb les tècniques microbiològiques estàndards.
- Utilitzar les mesures de protecció, com ara cabines de seguretat biològica i equips de protecció individual (EPI), per a prevenir l’exposició a agents biològics i la contaminació del personal i de la instal·lació.
- Comunicar al Supervisor/a de la instal·lació qualsevol condició perillosa, accident o incident produït.
- Desenvolupar les tasques operatives assignades d’acord amb els procediments establerts (ex. manteniment d’equips, neteja i desinfecció, emmagatzemament segur, enviament i recepció de mostres biològiques, enregistrament d’activitats i incidents, tractament de residus, etc.).
- Complir amb els requeriments mèdics.
Les funcions i les responsabilitats en matèria de prevenció de riscos laborals (PRL) estan definides al document Prevenció de riscos laborals a la UAB, aprovat pel Consell de Govern el 19 desembre de 2007.