Aportació: Visibilitat social
Mostreu com la societat rep i reacciona davant del vostre llibre o capítol. Feu una narrativa a partir del nombre d'interaccions socials rebudes pel vostre document des de mitjans de comunicació o plataformes de xarxes socials.
Consulteu les fonts a la taula 1 d'ANECA i AQU.
Disposeu d'Altmetric, PlumX, la Viquipèdia i plataformes socials acadèmiques com ResearchGate o generalistes com X o Facebook. També podeu cercar notícies a bases de dades de premsa, com MyNews, que mostrin la visibilitat social del vostre document.
- Mireu a Altmetric les citacions a X i el número total de seguidors que citen el vostre document. També les citacions a la Viquipèdia i tot el que conforma l’Altmetric attention score. Altmetric cerca a partir de números identificadors (DOI, handels, URIs); si als posts de X no apareixen aquests números no sortirà als resultats d'Altmetric. Per tant, valoreu de revisar a X les dades.
- PlumX (el podreu trobar al Portal de la Recerca de la UAB i a Scopus) us dona gratuïtament les dades de diverses xarxes socials com Facebook i YouTube; també d'entrades a blogs, Viquipèdia, etc.
- Comproveu si té moltes lectures a ResearchGate o visualitzacions a Academia.edu.
- Mireu a Google si el document està referenciat en webs d’interès, blogs, si hi ha vídeos de presentació o si ha aparegut a mitjans de comunicació.
- Cerqueu notícies sobre el vostre llibre o capítol a les bases de dades de premsa. Pot ser que el títol no aparegui mencionat però sí l'autor i el tema.
- Intenteu descriure la varietat geogràfica i/o lingüística de l'audiència del vostre document.
El capítol i el llibre que el conté han tingut un notable impacte social. Segons Altmetric el llibre té 6 posts a X per part de 5 usuaris que sumen 28.673 seguidors. Cercant a X pel títol del llibre trobem també 2 post del Netherlands Institute for the Study of Crime and Law Enforcement (2.157 seguidors) al juny de 2016 amb 2 likes i 2 reposts o un post de l'Euro Journal Provation (1.163 seguidors) al gener de 2017 sobre la ressenya del llibre per part de Keith Davies. També de l’Instituto Internacional de Sociologia Jurídica de Oñati (3.993 seguidors) l’abril de 2016 amb 3 repost. Per tant, en total podem parlar de 10 posts per part de 8 usuaris que sumen prop de 36.000 seguidors. Pel que fa a la distribució geogràfica els usuaris que van fer posts són sobretot europeus: 2 del Regne Unit, 2 d’Espanya, 1 dels Països Baixos, 1 Belga...
Dels posts que Altmetric atribueix al llibre dos corresponen al capítol i estan fets pel Grup de Recerca en Desistiment del Delicte i Polítiques de Reinserció de la UAB (1.612 seguidors). Els posts es fan al 2017 i 2018 amb enllaços al llibre a la pàgina web de l’editor i al capítol al repositori DDD. El post del 2018 té 3 likes.
A Facebook, segons Altmetric, hi ha un post de l’editorial (Routledge Criminology) a l’abril de 2016. Hem trobat un altre post de juliol del mateix any de Booknet.sociology (1.600 seguidors) que proporciona un enllaç al llibre a BooktoLook, una web que mostra alguna de les seves pàgines.
Ja havíem dit anteriorment que el llibre neix a partir de la conferència Desistance – Sketching the Future organitzada pel Centre for Criminological Research de la Universitat de Sheffield l'any 2014. Al mateix any un dels autors del capítol, Josep Cid, coordinador del grup de recerca Desistiment del delicte i polítiques de reinserció (també creat al 2014), és entrevistat a El cafè de la República, un programa de Catalunya Ràdio, on parla de la recerca en la que es basa l’article i del suport familiar com a factor de desistiment. La mateixa idea apareix a una entrevista feta a la UAB al 2020. Aquesta entrevista és compartida a Facebook per Criminologia UdG i el post de gener de 2020 es vist per 42 persones.
[Fonts: Altmetric, X, Facebook. Data de consulta: 22/07/2024]
- He vist que Overton i Altmetric són bases de dades de pagament i que la UAB no hi està subscrita. Com puc accedir-hi?
Les dades que dona Altmetric i Overton d'un document concret es poden consultar gratuïtament: Altmetric ofereix eines gratuites com un bookmarklet i també es pot consultar cercant un document al DDD. Les dades que proporciona Overton estan incloses a PlumX que és consultable des del Portal de la Recerca de la UAB i des de Scopus. També podeu fer una cerca a PlumX a partir d'un DOI o un ISBN introduint aquest a la URL, per exemple: https://plu.mx/plum/a/?doi= - Per què les dades de lectures a Mendeley apareixen a la dimensió Ús i lectura i les de ResearchGate o Academia.edu a les de Visibilitat social?
Mendeley és un gestor de referències bibliogràfiques on alumnes, professors i investigadors poden incorporar un document al seu catàleg personal i això es considera una lectura. Per la seva banda ResearchGate i Academia.edu són xarxes socials acadèmiques on interaccionen els investigadors. Però tornem a repetir que en molts casos posar les dades d'una font a una o altra dimensió és una convenció i que si això us fa dubtar sempre podeu agafar dimensions més àmplies com Impacte social. - Hi ha fonts i indicadors que no sé si citar a Influència social o a Visibilitat social. Per exemple on aniria un organisme que citi el meu document a X?
Si es tracta d'un organisme que el cita en un informe recomanem posar-lo a Influència social. De tota manera els apartats i les fonts no són rígids. Mireu sempre què indica la convocatòria i en cas de dubte podeu fer apartats més generalistes com Impacte social (on posar fonts i indicadors d'influència i visibilitat social). Penseu que el barem d'ANECA pels sexennis (el que utilitzen els avaluadors) parla precisament d'Impacte social.