Aportació: Visibilitat social
Mostreu com la societat rep i reacciona davant del vostre article. Feu una narrativa a partir del nombre d'interaccions socials rebudes pel vostre article des de mitjans de comunicació o plataformes de xarxes socials. Recordeu que la informació sobre impacte social la trobareu a l'apartat Impacte social.
Consulteu les fonts a la taula 1 d'ANECA i AQU.
Disposeu d'Altmetric, PlumX, la Viquipèdia i plataformes socials acadèmiques com ResearchGate o generalistes com X o Facebook. També podeu cercar notícies a bases de dades de premsa, com MyNews, que mostrin la visibilitat social del vostre article.
- Mireu a Altmetric les citacions a X i el número total de seguidors que citen l'article. També les citacions a la Viquipèdia i tot el que conforma l’Altmetric attention score. Altmetric cerca a partir de números identificadors (DOI, handels, URIs); si als posts de X no apareixen aquests números no sortirà als resultats d'Altmetric. Per tant, valoreu de revisar a X les dades.
- Plum X (el podreu trobar a Scopus i al Portal de la Recerca de la UAB) us dona gratuïtament les dades de diverses xarxes socials com Facebook i YouTube; també d'entrades a blogs, Viquipèdia, etc.
- Comproveu si té moltes lectures a ResearchGate o visualitzacions a Academia.edu
- Mireu a Google si l’article està referenciat en webs d’interès, blogs, si hi ha vídeos de presentació o si ha aparegut a mitjans de comunicació.
- Cerqueu si hi ha notícies sobre l'article a les bases de dades de premsa. Pot ser que el títol no aparegui mencionat però sí l'autor i el tema.
- Intenteu descriure la varietat geogràfica i/o lingüística de l'audiència del vostre article.
L’article ha tingut un considerable impacte social. A Facebook hi ha 9 posts sobre l'article (sobre la seva publicació, el premi rebut i com és l'article més llegit de la revista durant diversos mesos consecutius) per part de la revista, els autors, el Gabinete de Comunicación y Educación de la UAB i el perfil Narrativas. Segons dades de PlumX l'article ha tingut 128 interaccions a Facebook el que el situa en el percentil 97 en Social Media; és a dir, que té més interaccions que el 97% dels articles de la mateixa revista publicats l'any 2020. A ResearchGate les lectures de l’article superen les 3.000 i a X és mencionat per 6 usuaris que compten amb més de 9.000 seguidors; un d’aquests usuaris és Plataforma de Revistas Científicas de Comunicación.
[Fonts: PlumX, Altmetric, X, Facebook, Researchgate. Data de consulta: 24/06/2024]
- He vist que Overton i Altmetric són bases de dades de pagament i que la UAB no hi està subscrita. Com hi puc accedir?
Les dades que dona Altmetric i Overton d'un article concret es poden consultar gratuïtament: Altmetric ofereix eines gratuïtes com un bookmarklet i també es pot consultar cercant un article al DDD. Les dades que proporciona Overton estan incloses a PlumX que és consultable des del Portal de la Recerca de la UAB i des de Scopus. També podeu fer una cerca a PlumX a partir d'un DOI introduint aquest a la URL: https://plu.mx/plum/a/?doi= - Per què les dades de lectures a Mendeley apareixen a la dimensió Ús i lectura i les de ResearchGate o Academia.edu a les de Visibilitat social?
Mendeley és un gestor de referències bibliogràfiques on alumnes, professors i investigadors poden incorporar un article al seu catàleg personal i això es considera una lectura. Per la seva banda ResearchGate i Academia.edu són xarxes socials acadèmiques on interaccionen els investigadors. Però tornem a repetir que en molts casos posar les dades d'una font a una o altra dimensió és una convenció i que si això us fa dubtar sempre podeu agafar dimensions més àmplies com Impacte social. - Hi ha fonts i indicadors que no sé si citar a Visibilitat social o a Influència social. Per exemple un organisme que citi el meu article a X a on aniria?
Si es tracta d'un organisme que el cita en un informe recomanem posar-lo a Visibilitat social. De tota manera els apartats i les fonts no són rígids. Mireu sempre el què indica la convocatòria i en cas de dubte podeu fer apartats més generalistes com Impacte social (on posar fonts i indicadors d'influència i visibilitat social).