Pràctica reflexiva i planificació
Cal articular de manera precisa l'impacte que es vol aconseguir. Definiu una estratègia incorporant accions, agents i elements necessaris, dins del cicle de la recerca, que configuren el camí cap a l’impacte.
Reflexionar sobre l’impacte potencial de la recerca des d’un inici ajudarà a perfilar l’estratègia i a establir un pla de treball cap a l’assoliment de l’impacte social a curt i a llarg termini.
Pràctica reflexiva i planificació
Algunes de les preguntes que us podeu fer són:
- Ajudarà a resoldre reptes socials o globals? (per exemple, està alineada amb algun dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides?)
- Contribuirà a clarificar debats oberts a la societat?
- Els resultats generaran canvis positius en una comunitat? Pot propiciar millores en àrees com l’educació, la salut, el medi ambient o el benestar de les persones?
- Pot generar millores en la praxi professional? Introdueix enfocaments innovadors?
- És susceptible de propiciar canvis en polítiques o en normatives?
- Quins serien els agents estratègics a incorporar en el projecte, i unir esforços per a propiciar impacte social?
Les respostes obtingudes clarificaran els elements a incorporar i també identificaran la necessitat de participació de diferents agents i aliats per assegurar que es produeix un impacte; per exemple, promovent que una comunitat fora de l’acadèmia, o la societat en general, adopti els resultats.
Es vol identificar la difusió necessària i les accions associades, i posar el focus en l’impacte desitjat.
Un cop identificat l’impacte que voleu crear i els agents que us acompanyaran, poseu sobre paper tots els elements i els indicadors que ajudaran a identificar si heu complert els vostres objectius. Això ajuda a dissenyar la metodologia a seguir, per avaluar la importància i l’abast de l’impacte que es vol crear, adaptat al context del projecte.
A tall d’exemple us facilitem aquesta plantilla de planificació per treballar i descriure cada element del camí cap a l’impacte.
Els elements bàsics a desenvolupar són:
- Objectiu d’impacte: què voleu assolir en termes d’impacte social amb la vostra recerca.
- Actors i aliats necessaris: quins són els agents que es poden beneficiar d'aquesta recerca? (ciutadans, societat, empreses, institucions públiques, etc.).
- Interessos i agendes compartides amb els actors i aliats.
- Accions de connexió: activitats o accions a fer per connectar amb els actors i aliats.
Exemples d'accions
Les accions d’impacte són molt variades i poden passar per involucrar i establir relacions amb diversos actors a través de:
- Activitats de participació i divulgació com xerrades, pòdcasts, vídeos o publicacions a xarxes socials.
- Publicacions no acadèmiques que evitin l’ús d’argot o termes especialitzats, sempre que sigui possible.
- Altres outputs no acadèmics com blogs professionals o personals, vídeos en noves plataformes de publicació de continguts, entre altres.
- Activitats per aconseguir opinions personals com grups de discussió (focus group), enquestes, entrevistes, tallers, formularis de valoració d’esdeveniments, retroacció (feedback) d’organitzacions socials i comunitàries, entre d'altres.
Heu d’incloure indicadors que permetin fer un seguiment de tot el que s'ha planificat que després desenvolupareu en la fase de monitoratge del camí cap a l’impacte.
Això es realitza amb:
- Indicadors de nivell de participació dels actors externs. Com mesurar el nivell de participació dels actors?
- Indicadors de progrés cap a l’impacte d'allò que voleu fer. Com mesurar el nivell d'assoliment de l’impacte desitjat? Com saber si les accions d’impacte tenen els resultats esperats?
A la planificació és important especificar els diferents rols i accions a dur a terme:
- Qui fa què i recursos necessaris.
- Calendari (durada, freqüència i moment d’incorporació en el cicle de la recerca).
El següent pas és passar a l’acció i treballar, durant el cicle de la recerca, els elements identificats per crear l’impacte i monitoritzar-lo.