Recursos
En aquesta pàgina trobareu diversos recursos que poden ser-vos d’utilitat si voleu aconseguir més informació sobre l’aprenentatge servei. També teniu a la vostra disposició el tríptic de l’ApS a la UAB, document que trobareu a l’esquerra de la pàgina.
Recursos
Resseguint la cultura del coneixement. Un dispositiu audiovisual. Toolkit ApS creat per membres del Departament de Filosofia de la UAB (UAB, 2024). La resta del toolkit es pot consultar en aquest enllaç: Transformant_la_cultura_del_coneixement_Toolkit_UAB.
Aprenentatge servei universitari. Experiència de comunicació amb la Cooperativa La Sàrria. Projecte interdisciplinari entre dues assignatures de dos graus diferents de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB amb la Cooperativa La Sàrria (ciclodistribució a Sabadell).
#ApS: Fes que el teu TFG tingui una aplicació real. Coneix l’experiència del projecte «El dimoni i les pedres» dut a terme per un estudiant d’Educació Primària en col·laboració amb l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans el 2021.
L’ApS a la UAB. Vídeo que dona a conèixer què és l’ApS universitari a la UAB des de diferents veus, creat pel Grup d’Innovació Docent en ApS de UAB l’any 2020.
Vols fer un TFG en metodologia ApS? Vídeo informatiu dirigit a estudiants que vulguin fer molt més que un TFG, fet per l’Oficina d’ApS l’any 2020.
Testimonis ApS - Premis TFG. Coneix l’experiència de dues alumnes premiades en la primera edició dels Premis TFG en ApS.
#FemJustíciaGlobal des de la Universitat. Testimoni d’una estudiant premiada en la 5a edició dels premis als millors TFG sobre desenvolupament sostenible i justícia global pel seu treball fet amb ApS en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona.
XI Congrés Nacional i V Internacional d’ApS Universitari. Barcelona. 2023. Vídeo resum.
La Festa del Dibuix. Projecte d’aprenentatge servei desenvolupat a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB el 2020.
Mirades Inclusives. Resultat d’un projecte d’aprenentatge servei amb entitats del tercer sector. 2020.
Experiència ApS de dues professores de Ciències de l’Educació a Terrassa. També la trobareu al web https://www.terrassadigital.cat.
V Jornada d’Aprenentatge Servei a la UAB. Facultat de Traducció i d’Interpretació. 2024
IV Jornada d’Aprenentatge Servei a la UAB. Facultat de Ciències de la Comunicació. 2023
II Jornada d’Aprenentatge Servei a la UAB. Entrega de premis TFG en ApS i taula rodona: «Què suposa participar en un TFG en ApS?»
Aquí hi trobareu tots aquells documents que hem anat creant a la UAB per tal de donar suport i sistematitzar els projectes d’aprenentatge servei de la nostra Universitat. Si en trobeu a faltar algun, feu-nos-ho saber a aprenentatge.servei@uab.cat.
- Guia sobre com col·laborar amb un TFG en ApS a la UAB, dirigida a entitats.
- Guia sobre com tutoritzar un TFG en ApS a la UAB, dirigida al professorat.
- Guia sobre com fer un TFG en ApS a la UAB, dirigida a l’alumnat.
- Model de conveni per a TFG en ApS
- Fitxa d’ApS. Fitxa que ha d’omplir el professorat que porta un projecte d’ApS per primera vegada. La fitxa pregunta sobre diferents criteris i elements de l’ApS, que una comissió d’avaluació comprova si compleix o no. És imprescindible per a poder certificar l’experiència com a ApS.
- Taula d’avaluació dels premis TFG en ApS. Document de consulta per a veure quins criteris es valoren a l’hora de considerar la qualitat d’un projecte d’ApS.
- Transformant la cultura del coneixement: Del subjecte epistèmic privilegiat a la xarxa de saber compartit. Un toolkit per a promoure la metodologia ApS en els Treballs de Fi de Grau creat per membres del Departament de Filosofia de la UAB. El toolkit es completa amb un dispositiu audiovisual que podeu consultar aquí.
- Chek-list per a tutoritzar un TFG amb ApS a la UAB. Llista de tasques obligatòries i recomanables a realitzar pels tutors i tutores de Treballs de Fi de Grau amb Aprenentatge Servei de la UAB.
A continuació es mostren tots els articles científics relacionats amb l’aprenentatge servei en els quals han participat membres de la UAB. En cas que hàgiu publicat un article sobre ApS i no consti a la llista, ens el podeu fer arribar a aprenentatge.servei@uab.cat.
Llistat d’articles (ordre alfabètic):
Blanch, S., Blanes, I., Bosco, A., Campoy, S., Casillas, S., Castells, E., et al. (2022). Experiències docents d'Aprenentatge i Servei a la UAB. Eines d'innovació docent en educació superior; 9. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de publicacions. https://ddd.uab.cat/pub/colleccioIDES/eines9.pdf
Blanch, S., Comes, P., Edo, M., Estrada, J., Gimeno, X., Moron, M., París, G., & Peire, T. (2016). Qüestionari d’avaluació del desenvolupament de les competències personals i prosocials. Bellaterra: Dipòsit digital de documents de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/145653
Blanch, S., Edo, M., & Comes, P. (2013). Aprendizaje Servicio (ApS) en el practicum IV del grado de Educación Infantil. Un enfoque educativo que fomenta la implicación social del alumnado y completa su capacitación profesional. En Muñoz Carril, P.C., Raposo- Rivas, M., González Sanmamed, M., Martínez-Figueira, M.E., Zabalza-Cerdeiriña, M., & Pérez-Abellás, A. (eds). Un Practicum para la formación integral de los estudiantes. (pp. 503-516). Santiago de Compostela: Andavira.
Edo, M., & Blanch, S. (2016). El patio de los deseos. Un proyecto de aprendizaje y servicio. En: J. Gairín e I. Vizcaíno. Manual de Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años). (pp.1-11). Barcelona: Wolters Kluwer. En línea mediante suscripción en la plataforma digital ebiblox.
Esteban R. (2024). L'aprenentatge i servei en el treball final del grau de Dret dins Cid, J. (coord.) et al. Innovació docent i aprenentatge jurídic. Desafiaments i oportunitats del nou model docent del grau de Dret. (pp. 49-55) Bellaterra: Facultat de Dret de la Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2024/298706/inndocapr_a2024.pdf
García Romero, D., Macías-Gómez-Estern, B. ., Martínez-Lozano, V. ., & Lalueza, J. L. . (2024). El aprendizaje auténtico en el aprendizaje-servicio. Educación formal, participación social y cambio identitario. Revista De Educación, 1(404), 81–107. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-404-618
García-Romero, D., Lalueza, J.L., & Blanch-Gelabert, S. (2021). Análisis de un proceso de institucionalización del Aprendizaje-Servicio universitario. Athenea Digital, 21(3), e2934. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2934
García-Romero, D. & Lalueza, J.L. (2019). Procesos de aprendizaje en ApS universitario: una revisión teórica. Educación XX1 https://doi.org/10.5944/
García-Romero, D. (2018). L'ApS en contextos d'exclusió social a Barcelona. Shere Rom-5D. En Escofet, A. & Fuertes, M.T. (coords.): Construint vinvles entre universitat i societat. 20 experiències d'aprenentatge servei a les universitats catalanes. Barcelona: Universitat de Barcelona. Recuperat de: https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/129644/1/9788491682103%20%28Creative%20Commons%29.pdf
García-Romero, D., Martínez-Lozano, Virginia, & Lalueza, J.L. (2018). Los diarios de campo en la evaluación del Aprendizaje-Servicio. En M. Ruiz-Corbella & J. García-Gutiérrez (Eds.), Aprendizaje-Servicio. Los retos de la evaluación (pp. 153-168). Madrid: Narcea.
García-Romero, D., Sánchez-Busqués, S., & Lalueza, J.L. (2018). Exploring the value of Service Learning: students’ assessments of personal, procedural and content learning. Estudios sobre Educación, 35, 557-577 https://doi.org/10.15581/004.
Lalueza, J.L. & Macías-Gómez-Estern, B. (2020): Border crossing. A service-learning approach based on transformative learning and cultural-historical psychology (Cruzando la frontera. Una aproximación al aprendizaje Servicio desde elaprendizaje transformativo y la psicología histórico-cultural), Culture and Education, 32(3), 556-582 https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1792755
Lalueza, J.L., Sánchez-Busqués, S., & García-Romero, D. (2019). Following the trail of the 5th Dimension: University-community partnership to design educational environments. Mind, Culture & Activity https://doi.org/10.1080/
Lalueza, J.L., Sánchez-Busqués, S., & Padrós, M. (2016). Creando vínculos entre Universidad y Comunidad: el proyecto Shere Rom, una experiencia de aprendizaje servicio en la Faciltad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, nº2, pp. 33-69.
Lalueza, J. L., Peries, D., Valdivia-Vizarreta, P., & Blanch-Gelabert, S. (2023). ¿Qué sabemos acerca del impacto social de los programas de ApS universitario? Un estudio de caso. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, (16), 75-92. https://doi.org/10.1344/RIDAS2023.16.6
Macías-Gómez-Estern, B. & Lalueza, J.L. (2024). Navigating I-positionings in higher education Service Learning as hybrid scenarios: a case study. Learning, Culture and Social Interaction, 45, 100805 https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2024.100805
París, G., Blanch, S., Comes, P., Edo, M., Estrada, J., Gimeno, X, Moron, M., & ¿ Peire, T. (2017). Rúbrica d’autoavaluació de competències i habilitats personals i prosocials. Bellaterra: Dipòsit digital de documents de la UAB. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2017/169417/RUBRICA_publicar_DDD.pdf
Sánchez-Busqués, S., García Romero, D., Lalueza, J.L., Padrós, M., Macías-GómezEster, B., Marco-Macarro, M.J., & Martínez-Lozano, V. (2018). Proyecto de aprendizaje-servicio para la docencia, intervención e investigación en contestos de exclusión social. Revista Española de Desarrollo y Cooperación, nº42, pp. 85-44.
A continuació es mostren una sèrie de guies elaborades per la Xarxa d’Aprenentatge Servei de les Universitats Catalanes [ApS(U)Cat], en la qual participem com a universitat, i publicades amb el suport de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP). Aquests documents aprofundeixen en l’aprenentatge servei en diferents àmbits i contextos universitaris i la seva finalitat és construir i difondre coneixement sobre l’ApS a la universitat. Aquestes guies han de permetre, a qui les llegeix, reflexionar o inspirar-se en temàtiques vinculades amb l’aprenentatge servei universitari.
- Xarxa ApS(U)CAT - Aprenentatge Servei de les Universitats Catalanes (2019). Guia 0. Fer aprenentatge servei a la universitat. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2020). Guia 1. Aprenentatge servei i pràctica reflexiva. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2021). Guia 2. Aprenentatge servei i pràctiques curriculars en els graus d’Educació. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2021). Guia 3. Profiguració, aprenentatge servei i relacions intergeneracionals. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2022). Guia 4. Aprenentatge servei i inclusió social. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2023). Guia 5. Experiències d’aprenentatge servei en pràctiques externes curriculars. ACUP
A continuació es mostren un seguit de pàgines web, publicacions i altres recursos d’interès que no són pròpiament de la comunitat UAB però que considerem que poden ser d’utilitat per a qualsevol persona involucrada en projectes d’ApS.
Xarxa d’Aprenentatge Servei Universitari de Catalunya [ApS(U)Cat]: https://www.apsucat.cat/
GREM. Grup de Recerca en Educació Moral de la Universitat de Barcelona (UB): https://www.ub.edu/GREM/inici. Per exemple, va elaborar la Rúbrica per a l’autoavaluació i la millora dels projectes d’ApS. Barcelona: Fundació Jaume Bofill (2014).
Centre Promotor ApS UB https://aprenentatgeservei.cat/
ApS de la Fundació Bofill https://www.fbofill.cat/aprenentatge-servei-aps
Red Española de ApS https://aprendizajeservicio.net/
Roser Batlle https://roserbatlle.net/aprendizaje-servicio/iniciativas-en-espana/red-aps-universidades/
Consorci d’Educació de Barcelona https://www.edubcn.cat/asc/