El ministre d'Universitats fa valdre l'aprenentatge servei al congrés organitzat per la Xarxa ApS(U)CAT
Els organitzadors de l'XI Congrés Estatal i V Internacional d’Aprenentatge Servei Universitari han reclamat més reconeixement i més recursos per a l'aprenentatge servei (ApS) universitari davant del ministre d'Universitats, Joan Subirats, que avui ha fet la cloenda d'aquesta trobada, que ha tingut lloc a la UAB-Casa Convalescència, del 25 al 27 de gener, organitzada per les 12 universitats catalanes, a través de la Xarxa ApSUCAT. El rector de la UAB, Javier Lafuente, l'ha rebut com a amfitrió del congrés.
El ministre d'Universitats, Joan Subirats, ha participat en la cloenda de l'XI Congrés Estatal i V Internacional d’Aprenentatge Servei Universitari, organitzat per les 12 universitats catalanes, entre elles la UAB, a través de la Xarxa ApSUCATT, que ha tingut lloc del 25 al 27 de gener a la UAB-Casa Convalescència (Barcelona).
En la seva intervenció, Subirats ha fet valdre l'aprenentatge servei com a una nova forma de transmetre coneixement, molt necessària per a la universitat. Segons ha explicat, la dimensió clàssica d'oferir coneixement està canviant i l'ApS té els components que fan que s'hagi d'anar per aquest camí (treball en equip, innovació, pràctica, etc). "Per exemple, és difícil pensar que l'experiència d'aprenentatge servei es pugui reproduir mitjançant la tecnologia o amb un xat, i això encara li dona més valor", ha dit per emfatitzar la vàlua d'aquestes pràctiques que estan orientades a resoldre una necessitat real de la comunitat i millorar les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient.
El ministre també ha assenyalat que a la nova llei universitària, la LOSU, que aviat s'aprovarà al Senat, els articles 18 i 33 ja fan referència específicament a l'aprenentatge servei. En aquest sentit, ha destacat la importància que la universitat estigui connectada amb el territori i que la universitat pugui oferir formació al llarg de la vida, a persones de qualsevol edat.
Abans de la seva intervenció, els organitzadors han ofert unes paraules prèvies a modus de presentació del ministre, durant les quals han subratllat la importància d'aquestes pràctiques en l'àmbit universitari i han posat sobre la taula alguns interrogants alhora que li han reclamat més reconeixement i més recursos per a l'aprenentatge servei universitari.
La conferència final del congrés l'han ofert Josep Maria Puig i Brenda Bär, de la Universitat de Barcelona (UB), amb una xerrada titulada "El aprendizaje-servicio como bien común en la universidad".
El congrés es va inaugurar el dimecres, 25 de gener, amb la presència dels màxims representants de totes les universitats catalanes. La professora de la Universitat de Ciutat del Cap, Janice McMillan, a Sud-àfrica, en va oferir la conferència inaugural. Durant els tres dies, ha comptat amb prop de 300 persones inscrites i més de 200 pòsters presentats, protagonitzats pels diferents projectes d'aprenentatge servei que es duen a terme en l'àmbit universitari.
La UAB, impulsora de l’ApS universitari amb 53 experiències
La UAB ha participat activament en aquesta edició tant en els comitès organitzatiu i científic com en la presentació de comunicacions i pòsters. El programa ha inclòs 13 pòsters d’estudiants i professorat de la UAB i 3 comunicacions. Entre aquestes, el grup d’Innovació en ApS de la UAB ha presentat l’estudi «Impacte social de l’ApS universitari. Anàlisi dels programes de la UAB», en què José Luis Lalueza i Sílvia Blanch han donat a conèixer les conclusions a les quals han arribat després d’analitzar 53 experiències d’ApS que van tenir lloc a la UAB entre 2019 i 2021.
Web del Congrés: https://www.apsu11.cat/?lang=ca
Web de l’Oficina d’Aprenentatge Servei de la UAB: https://www.uab.cat/ca/aprenentatge-servei