Com entenem l'ApS a la UAB?
En el marc de la responsabilitat social de la Universitat, que la situa com a agent compromès amb la millora del seu entorn comunitari, l’aprenentatge servei (ApS) és una proposta educativa on els estudiants es formen mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real en una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient. A través de l’ApS, els estudiants es comprometen en una experiència que suposa al mateix temps aprenentatges relacionats amb el seu currículum acadèmic, el desenvolupament de competències personals i un servei real a la comunitat, potencialment sostenible.
L’ApS comporta la identificació d’una necessitat social, ambiental o cultural, la intervenció per a resoldre aquesta necessitat i un procés de reflexió que permeti connectar l’experiència pràctica amb els coneixements teòrics i que promogui la presa de consciència i posició en l’entorn social.
En aquest apartat, es mostren els requisits essencials perquè una activitat sigui considerada ApS i els indicadors que han de servir per a valorar l’activitat qualitativament.
Àmbits d'actuació
Estudiants
Requisits
- Aportació a la comunitat.
- Presa de consciència de participar en benefici de la comunitat.
- Obtenció d’evidències d’aprenentatge sobre competències del currículum.
- Mostra d’evidències d’un procés reflexiu.
Valor afegit
- Participació en la detecció de necessitats.
- Participació en el disseny de la intervenció.
- L’estudiant escull fer ApS tenint altres opcions.
Projecte comunitari
Requisits
- El servei es fa en un context d’activitats sense ànim de lucre.
- Respon a una necessitat real i reconeguda.
- S’orienta a una millora comunitària.
- Hi ha evidència de l’impacte del servei comunitari.
Valor afegit
- Implica activament membres de la comunitat.
- És sostenible més enllà de la intervenció dels estudiants.
- Hi ha un reconeixement explícit de la comunitat.