Un projecte del CVC, seleccionat al programa Model2Market
30/09/2014
Resoldre problemes mitjançant la filosofia crowdsourcing. Aquesta és l’essència de Knowxell, una xarxa social on la comunitat aporta la solució a diferents tasques plantejades. Al capdavant d’aquesta plataforma hi ha els investigadors del CVC, Ariel Amato i Àngel Sappa. Amb el seu projecte ofereixen a empreses i marques solucions a problemes d'adquisició de dades, processament i anàlisi que no es poden atendre de forma totalment automàtica per la seva massivitat o naturalesa.
Per això, han desenvolupat una plataforma per a dispositius mòbils que descompon el problema en petites tasques que poden ser resoltes pels usuaris de forma immediata. Knowxel combina el processament automàtic amb la intel·ligència humana, utilitzant una estratègia de crowdsourcing, és a dir, el problema presentat per un client és atomitzat en micro-tasques que són distribuïdes entre gran quantitat d'usuaris. A més, aquests usuaris que participen en la resolució de tasques col·laboren amb les causes propostes amb les organitzacions sense ànim de lucre registrades a la plataforma.
La plataforma funciona al voltant de tres actors: clients, usuaris i entitats socials. El client planteja un problema, que es dissecciona en una sèrie de dades i tasques. Els usuaris contribueixen a solucionar el problema a través de petites tasques, que van des d’etiquetar imatges, transcriure textos, enviar suggeriments i comentaris, fins a participar en tasques amb alt impacte científic. Les entitats socials, com ONGs o fundacions, expliquen els seus projectes a la plataforma i promocionen l’eina.
Una vegada el client ha resolt el seu problema, realitza el pagament, que dependrà del temps que hagi portat resoldre’l i del nombre d'usuaris involucrats. L'import es distribuirà entre totes les entitats socials registrades, d'una banda, Knowxel, de l'altra, i els usuaris que hagin realitzat les seves tasques correctament. Dels ingressos que reben els usuaris una part serà en concepte de vots, que poden invertir en les entitats socials.
Aquest projecte emprenedor va començar a enlairar-se quan els investigadors Ariel Amato i Àngel Sappa van participar el 2012 a la primera edició del Programa de Generació d’Idees organitzat per la UAB i el Parc de Recerca UAB i van guanyar el segon premi del jurat. Per comercialitzar la plataforma van crear l’spin-off del CVC Crowdmobile. Ara, gràcies al programa Model2Market, els emprenedors Ariel Amato i Àngel Sappa viatjaran a Ciutat de Mèxic per millorar el seu projecte i el seu model de negoci. Seguiran el programa formatiu 3Days2Spin, centrat en qüestions com estratègies, models i metodologies de comercialització; desenvolupament d'empreses i plans de negoci; validació de mercat; llicenciament; o disseny de presentacions efectives. Els seus tallers seran impartits durant tres jornades per formadors del prestigiós IC2 Institute de la University of Texas at Austin i combinaran conferències i exercicis pràctics.
A més, presentaran Knowxell davant un jurat compost per autoritats, acadèmics, mentors, inversors i emprenedors d'èxit de tota Iberoamèrica i competiran pels tres premis del programa, valorats en més de 60.000 $ USD.