Sala de premsa Premsa i mitjans

Com avaluar els aprenentatges en entorns virtuals?

EscriptoriJove

Com avaluar online als estudiants en temps de confinament? Tres professors del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB acaben de presentar un material amb algunes idees per a l’adaptació de les pràctiques d’avaluació dels aprenentatges als entorns virtuals. El document, que es basa en la revisió especialitzada de la literatura sobre la temàtica i els resultats de diferents projectes que porten a terme a la Facultat de Ciències de l’Educació, inclou idees clau d’una avaluació formativa.

30/04/2020

El material s'adreça a tot el professorat i és d’accés obert i lliure a tota la comunitat

Les professores Georgeta Ion, Cristina Mercader i el professor José Luís Muñoz, del Departament de Pedagogia Aplicada (Facultat de CC. de l’Educació de la UAB), han elaborat un document que proporciona orientacions per a l’adaptació de les pràctiques avaluadores dels aprenentatges als entorns virtuals, a partir de la síntesi de les idees extretes d’articles científics i dels projectes d’innovació i recerca en marxa en els que participen. 

Aquest document pretén donar recolzament al professorat que necessiti realitzar l’avaluació del segon semestre, mantenint l’essència de l’avaluació formativa. El propòsit principal és transmetre que, tot i que la situació és excepcional, només cal realitzar una adaptació d’aquesta avaluació a la virtualitat.

El document repassa els principis d’una avaluació efectiva, proposa idees sobre com es poden adaptar les proves d’avaluació als entorns online, com es pot proporcionar un feedback de qualitat, com es poden incorporar activitats d’avaluació entre iguals i l’autoavaluació amb eines digitals simples i assequibles, així com vetllar per la integritat acadèmica i la seguretat de l’avaluació.

La iniciativa sorgeix en el marc d’una revisió de la literatura especialitzada sobre la temàtica i dels resultats de tres projectes d’innovació i recerca encara en desenvolupament: "Estratègies d’autoavaluació per a l’autoregulació d’aprenentatges i el desenvolupament professional docent", "Millorar l’avaluació individualitzada dels projectes grupals mitjançant estratègies d’avaluació entre iguals i feedback” (Oficina de Qualitat Docent de la UAB) i "CODIDOE Reflexió en torn a la competència digital docent i la seva importància per la formació als Graus d’Educació Infantil i Primària" (Facultat de CC. de l’Educació de la UAB).

El document és d’accés obert i lliure per a tota la comunitat universitària.

Accés al recurs interactiu: https://view.genial.ly/5e98607bab06b70df96d594d/dossier-avaluacio-amb-eines-digitals ·

Accés al recurs en format guia: https://ddd.uab.cat/record/221625