Pallassos Sense Fronteres i la UAB col·laboraran per reduir l'estrès post traumàtic de la infància refugiada
08/02/2017
El passat dimecres es va presentar al Teatre Lliure de Montjuïc la nova col·laboració entre Pallassos Sense Fronteres i la Universitat Autònoma de Barcelona en un acte que ha comptat amb la participació de Margarita Arboix, rectora de la UAB, Jaume Mateu, president i fundador de PSF, Carles Requena, gerent i responsable d'operacions de PSF i Ingeborg Porcar, directora de la Unitat de Trauma Crisis i Conflictes (UTCCB) de la UAB.
Pallassos Sense Fronteres i la UTCCB de la Facultat de Psicologia de la UAB uneixen esforços per assolir el màxim impacte en accions dirigides a reduir l'estrès post traumàtic de la infància refugiada que ha patit conflictes bèl·lics. En una primera instància es tracta de dur a terme un projecte comú a Pròxim Orient amb nenes i nens que han patit -i ho segueixen fent- les conseqüències de la guerra de Síria i Iraq, però amb la possibilitat, en un futur, d'estendre aquest treball conjunt allà on sigui possible.
Al llarg del recorregut operacional de Pallassos Sense Fronteres s'ha anat exigint cada cop més el fet que l'impacte de les seves accions fos el més potent possible i la seva eina d'alegria i felicitat fos aprofitada amb el màxim d'eficiència. Per aquesta raó, el 2008, amb el suport d'Acció Humanitària de l'Agència Catalana de Cooperació i Desenvolupament de la Generalitat de Catalunya, Pallassos sense Fronteres va iniciar un procés d'avaluació externa del seu projecte estrella de gires, que va assolir una primera fase metodològica i una segona d'impacte immediat fonamentada en la interacció de les emocions positives en els processos de resiliència dels infants. La crisi econòmica i social que va iniciar aquell mateix any va deixar el procés a mitges i ara l'organització té l'oportunitat de reprendre'l amb l'ajuda de la UTCCB i la Fundació Nous Cims, una entitat catalana que recolza i impulsa projectes socials amb impacte transformador en la societat.
Objectiu i metodologia del projecte
En el marc d'aquest projecte i per tal d'ajudar a Pallassos Sense Fronteres a millorar l'impacte de les seves accions, la UTCCB durà a terme una avaluació rigorosa d'aquestes accions utilitzant una metodologia concreta, i al mateix temps establirà un vincle entre dites accions i les Teaching Recovery Techniques (TRT), un mètode que es pot aplicar a les persones afectades per tot tipus de traumes: la guerra, els desastres naturals, la inestabilitat d'una vida en constant refugi, etc. Aquestes tècniques tenen per objectiu proporcionar als infants estratègies per identificar les seves reaccions i poder dominar-les per tal de millorar el seu estat emocional.
A més, aquestes pràctiques es recullen en un manual que pot ser utilitzat per mestres, infermeres o fins i tot familiars que estan a càrrec i/o treballen amb nens i adolescents afectats per guerres o catàstrofes. Aquest aspecte és crucial pel que fa als objectius d'aquesta metodologia: els nens treballen amb persones de la seva confiança i que parlen el seu idioma. Està dissenyat, per tant, de manera que pugui ser aplicat per les persones de referència habituals dels nens: professors, educadors, personal de salut, líders comunitaris i no per experts internacionals, seguint així les recomanacions internacionals per a les intervencions psicosocials. S'ha aplicat i avaluat des de 1999 en països com Grècia, Turquia, Iran, la Xina, Sri Lanka i altres.
Els nens i adolescents no només són la part més vulnerable de la població que està exposada a la guerra, a les crisis o als desastres naturals, sinó que també representen el futur del seu país després d'aquest tipus d'esdeveniments traumàtics. Així doncs, és molt important invertir en la seva recuperació després de la crisi, no només per alleujar el seu sofriment, sinó per crear la condició emocional per que puguin aprendre i millorar el seu futur. Tots dos socis, Pallassos sense Fronteres i la UTCCB tenen gran experiència en el treball en zones de crisi amb persones amb múltiples experiències traumàtiques.
El projecte pas a pas
Específicament, els plans comuns de totes dues parts consisteixen en tres fases. Una primera en què Pallassos Sense Fronteres treballarà directament amb els beneficiaris: la infància. L'objectiu d'aquest primer pas és crear una millor condició d'estat d'ànim, tant en nens com en les seves famílies, i construir records d'experiències passades divertides i de joc conjunt amb els espectacles i la intervenció dels pallassos al terreny. Aquest pas ajudarà als nens a afrontar més tard les TRT aplicades pel personal format per la UTCCB.
En segon lloc, els mestres o similars seran capacitats en la TRT, explicades anteriorment.
I per últim, Pallassos Sense Fronteres tornarà a seguir treballant amb la infància i farà un seguiment. Aquest pas no només consolidarà els beneficis de la TRT i seguirà donant elements positiu per a la seva condició emocional, sinó que també formarà a pallassos per fer una monitorització dels nens i nenes per tal de detectar aquells que necessiten ajuda addicional.
Aquest projecte constarà de 3 o 4 accions depenent del ritme al que funcionin les activitats i dels imprevistos que puguin aparèixer i s'efectuarà al llarg d'un any. De moment, s'estan analitzant diferents escenaris d'actuació, entre els quals hi ha Líban (Vall de la Bekaa), nord de Jordània o el Kurdistan iraquià, lloc en els quals Pallassos Sense Fronteres treballa des de fa anys desenvolupant el seu projecte de gira.